Veteraaneja kunnioitettiin Lions-liiton Kiitos veteraanit! -seminaarissa

"Kiitos veteraanit!" -seminaari 8.10.2014 oli kunnianosoitus Suomen veteraaneille, puolisoille ja lotille.  Kunniakansalaisia oli paikalla parisataa.  Nordean pääkonttorin kolmitasoinen juhlasali Helsingissä oli ääriään myöten täynnä.

Valtiovallan taholta paikalla oli tilaisuuden arvon mukainen edustus.  Valtiovallan tervehdyksen toivat eduskunnan puhemies Eero Heinäluoma ja puolustusministeri Carl Haglund.

Muitten kunniavieraitten ohella paikalla oli puolustusvoimien entinen komentaja, veteraani Jaakko Valtanen.  Kenraaliksi ylennyt Valtanen osallistui talvisotaan radiomiehenä, 15-vuotiaana vapaaehtoisena. Jatkosodassa hän toimi tykistöupseerina.

Kolme entistä puolustusministeriä

Puheitten pitäjinä oli kolme entistä puolustusministeriä: Elisabeth Rehn, Anneli Taina ja Seppo Kääriäinen.  He myös osallistuivat Sotainvalidien perinnejärjestön puheenjohtajan, tohtori Lasse Lehtisen johtamaan paneeliin, yhdessä Sotaveteraaniliiton toiminnanjohtajan Markku Sepän kanssa.

Puheissa ja paneeleissa ilmeni, että veteraanijärjestöt esittävät tavoitteensa hyvin yhteneväisesti valtiovaltaan päin.  Niin ikään todettiin, että erityisesti viime vuosikymmeninä hallituksen ja eduskunnan suhtautuminen veteraanijärjestöjen ja siten veteraanien toiveisiin on ollut myönteinen.

Tilaisuus oli hengeltään arvokas, mutta samalla leppoisa.  Leppoisaa tunnelmaa kuvaa mm. se, kun paneelin juontaja esiteltiin virallisesti "tohtori Lehtiseksi" niin  puheenvuoroa käyttäessään ministeri Elisabeth Rehn totesi, että "minulle Lehtinen ei ole mikään tohtori, Lasse vain."

Sotaveteraanien toivelistaa

Suomen Sotaveteraaniliiton toiminnanjohtaja Markku Seppä piti tilaisuudessa valaisevan alustuksen veteraanien tilanteesta ja tämänhetkisestä avuntarpeesta.

Toiveet oli pääasiassa osoitettu valtiovallalle.  Toiminnanjohtaja Sepällä oli esitettävänä toiveita myös kolmannelle sektorille, johon Lions-organisaatiokin kuuluu.

Kolmas sektori voisi - jos mahdollista -  järjestää veteraaneille nykyistä vielä enemmän esimerkiksi virkistystapahtumia ja palveluaktiviteetteja.  Sepän mielestä pieniltäkin vaikuttavat palvelut ja vähäinenkin huomioiminen ovat veteraaneille suuria ja tärkeitä asioita arjen elämässä.

Toiminnanjohtaja Seppä painotti, että "kunniakansalaisiksi nimetyt veteraanit ovat hyvillään heidän uhrauksiensa arvostamisesta itsenäisessä Suomessa."

Teksti ja kuvat: Antti Tuomikoski